Připomíná dětskou kachničku do vody. Jasně žlutá loď, kterou využívá německá poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL v Berlíně, je však zásadním nástrojem k dosažení uhlíkové neutrality. Solární poštovní loď zahájila provoz v říjnu 2022 jako jediná svého druhu v celé zemi.
Foto: Poštovní solární loď v Berlíně, zdroj: Pixabay.com
Elektrická poštovní loď
Během zhruba dvou měsíců stihla solární poštovní loď přepravit přes deset tisíc balíků. Každý den převáží ze Špandavy na západě metropole do berlínského přístavu Westhafen stovky balíků, které se pak prostřednictvím elektrokol a poštovních vozů doručují přímo k adresátům. Oficiálně jde o typ Aquabus 1050. Je vybavený 12 solárními panely. Při plném slunečním svitu umožňují neomezenou dobu plavby. Když slunce nesvítí, pohání asi jedenáctimetrovou loď baterie. Motor má výkon 5 kW a plavidlu dává rychlost až 12 kilometrů za hodinu.
Solární loď doplňuje flotilu tisíců elektromobilů, elektrických kol a elektrických trojkolek, které pošta v Německu provozuje. V Berlíně je díky nim nejšetrnějším poskytovatelem poštovních a balíkových služeb. Jenom v metropoli jezdí pod značkou Deutsche Post či DHL asi tisícovka elektromobilů a více než 1 700 elektrických nákladních kol.
Jedna kachna nestačí
První solární loď zvanou kachna by na základě pozitivních zkušeností z provozu měla brzy doplnit další. Lodě by tak mohly s balíky plout i do berlínských částí Mariendorf a Neukölln. Vedení pošty plánuje vybudování celé flotily bezemisních poštovních lodí. V Berlíně protkaném sítí vodních kanálů se lodní doprava sama nabízí.
Nejsou to jenom poštovní lodě
Zatímco využívání bezemisních plavidel v poštovních službách s Deutsche Post DHL teprve startuje, pro výletníky je plavba elektrolodí v Berlíně dostupná již od roku 2019. Tehdy místní lodní flotilu doplnila výletní loď na solární pohon společnosti SolarCircleLine. Nese jméno SunCat 120. Je dlouhá 36,5 metrů a pohaněná dvěma elektromotory s dojezdem bez dobíjení až 14 hodin.
Lithium-iontové baterie o výkonu 608 kWh využívají zdroj z celkem 48 solárních panelů, při nepříznivém počasí se nabíjí i ze solárních čerpacích stanic v Köpenicku a v Treptower Parku. Ve vodě je solární loď SunCat obzvláště tichá a nepotřebuje výfukový komín. To platí i pro menší solární katamarány SunCat 21 a SunCat 23 pro 8, resp. 12 pasažérů, které se v německém hlavním městě dají zapůjčit.
Video YouTube: Solární katamarán SunCat21
Německá vláda má ambice udělat ze země lídra udržitelného lodního a námořního průmyslu, již nyní je tady lodní doprava jedním z nejvýznamnějších odvětví. Loni si také Německo oficiálně vytyčilo za cíl do roku 2030 představit bezemisní výletní loď, která by ovládla vody po celém světě a překonala konkurenci z Asie. Na jejím vývoji by se měly podílet nejenom německé, ale všechny velké evropské loděnice.
O ČLÁNKU: Pošta bez emisí? Inspiraci nabízí Berlín
▼ ZDROJE A DALŠÍ INFORMACE
Pošta bez emisí? Inspiraci nabízí Berlín
Připomíná dětskou kachničku do vody. Jasně žlutá loď, kterou využívá německá poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL v Berlíně, je však zásadním nástrojem k dosažení uhlíkové neutrality. Solární poštovní loď zahájila provoz v říjnu 2022 jako jediná svého druhu v celé zemi.
Internet: ČTK, ekolist.cz, yachtico.com, faz.net