Coradia iLint Railshow. Tak se nazývá akce, kterou organizuje Alstom jako výrobce spolu s národním dopravcem České dráhy. V úterý 17. května přijede v rámci Coradia iLint Railshow do Prahy na Hlavní nádraží první vodíkový vlak pro osobní dopravu, aby v dalších dnech pokračoval do dalších českých měst. Končí v Ústí nad Labem.
Kam v Česku vodíkový vlak zamíří?
Souprava Coradia iLint je nízkohlučná a má téměř nulové emise. Jedinými emisemi, které dle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Pohání ho vodíkový palivový článek, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Vodík pro dopravu Coradia iLint v rámci railshow dodává společnost Air Products, která pro vlak vyčlenila mobilní vodíkovou čerpací stanici.
Railshow začíná v Praze a končí 25. května 2022 v Ústí nad Labem. Vodíkový vlak zamíří během show také na Slovensko. I tady chce představit inovativní a ekologické řešení cestujícím i dopravcům. Hlavní zastávky a prezentace Coradia iLint Railshow 2022 v Česku:
- května: Praha, předváděcí jízda do Vraného nad Vltavou a do Mníšku pod Brdy
- května: Česká Třebová, předváděcí jízda do Lanškrouna
- května: Olomouc, předváděcí jízda do Bruntálu a Krnova
- května: Krnov, předváděcí jízda do stanice Opavy a Ostravy
- května: Jihlava, předváděcí jízda do Horní Cerekve, Pelhřimova, Tábora a Českých Budějovic
- května: České Budějovice, předváděcí jízda do Polné na Šumavě
- května: Zkušební centrum VUZ Velim
- května: Hradec Králové, předváděcí jízda do Jičína, Turnova a Liberce
- května: Liberec, předváděcí jízda do Mimoně a České Lípy
- května: Česká Lípa, předváděcí jízda do Jedlové, Benešova nad Ploučnicí a Děčína hl.n.
- května: Ústí nad Labem, předváděcí jízda mezi stanicemi Děčín, Ústí nad Labem hl.n. a Ústí nad Labem Západ
Video YouTube: Coradia iLint, první vodíkový vlak
Alstom v pohybu
Alstom jako přední společnost na českém železničním trhu s výrobním závodem v České Lípě navazuje na více než stoleté dědictví průmyslové výroby. Současně však také v souladu se svým strategickým plánem nazvaným Alstom v pohybu 2025 patří k průkopníkům nových energií. Mj. je prvním dodavatelem vysokorychlostní techniky v zemi a pro České dráhy provozuje sedm vysokorychlostních vlaků Pendolino.
Vodíkové vlaky Alstomu jezdí od roku 2018 v několika evropských zemích, v roce 2021 v rozvoji vodíkových technologií společnost významně pokročila akvizicí výrobce palivových článků Helion Hydrogen Power. Nyní se jako partner Českých drah představuje se svým vodíkovým vlakem i v Česku. Zavítá přitom i do Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ), který spolu s dalšími organizacemi pod vedením ÚJV Řež zkoumá možnosti nasazení vodíkové technologie na české železnici.
Regionální vodíkové vlaky na neelektrifikovaných tratích v Česku
Pilotní analýza, která by měla prozkoumat využití vodíkových vlaků na české železnici, probíhá v rámci projektu s názvem Regionální vodíkové vlaky na neelektrifikovaných tratích v Česku na trase z Ústí nad Labem do Liberce přes Děčín a Českou Lípu. Právě v ústecké Spolchemii je totiž největší elektrolyzér pro výrobu vodíku.
Předseda představenstva VUZ Martin Bělčík k projektu uvedl: „Vodík je za stávající situace nárůstu cen elektrické energie ekonomicky zajímavá alternativa pro diesel. Do budoucna mimo jiné umožňuje propojit elektrifikované a neelektrifikované tratě. Při vhodně zvolené síti čerpacích stanic může být vodík krizovým pohonem při plošném výpadku elektrické sítě po razantním omezení provozu dieselu.“
Video YouTube: První vodíkový vlak
Vodíkové technologie na železnici odpovídají Národnímu akčnímu plánu čisté mobility, který byl schválen již před dvěma lety. Dle slov Michala Krapince, předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah je vodíkový pohon nadějí do budoucna na zajištění bezemisní dopravní obslužnosti.
„Téměř dvě třetiny železničních tratí u nás nejsou elektrifikované, proto máme v současnosti v Česku skoro polovinu výkonů osobní dopravy v dieselové trakci. Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy,“ říká zástupce národního dopravce k akci Coradia iLint Railshow.
Foto: Vodíkový vlak Coradia iLint, autor: Samuel Dhote, zdroj: Alstom
První vodíkový vlak na světě brázdí Česko. Začíná v Praze, končí v Ústí
O článku, zdroje a další informace
První vodíkový vlak na světě brázdí Česko. Začíná v Praze, končí v Ústí
Coradia iLint Railshow. Tak se nazývá akce, kterou organizuje Alstom jako výrobce spolu s národním dopravcem České dráhy. V úterý 17. května přijede v rámci Coradia iLint Railshow do Prahy na Hlavní nádraží první vodíkový vlak pro osobní dopravu, aby v dalších dnech pokračoval do dalších českých měst. Končí v Ústí nad Labem.
Internet: ČTK, Deník.cz, MuzeumZnojmo.cz, ZnojmoCity.cz
Dobré zprávy
V záplavě informací, faktů, polopravd, čistých lží, mýtů a bájí, lapeni v sítích virtuálních drátů, ve vleku emocí jako strach a úzkosti, které s takovou vervou probouzejí média, hledáme cestu ven. Existuje. Začíná tam, kde končí vliv jiných. Nechte plavat to, co nemůžete změnit. Vpusťte do života minimalismus. Změňte svůj pohled na svět. Nebojujte s větrnými mlýny. Zaměřte se na přítomnost, na dobro a dobré zprávy.
Štěně vítáno! Co budete potřebovat pro jeho základní výcvik?
Gaia slaví půl roku. Mládě gorily roste jako z vody
Nová vědecká stavebnice byla vyvinuta s vědci Botanického ústavu AV ČR
Jak zabránit tomu, aby vám kočka zdemolovala byt?
Zlatá prasátka v rezervaci Dja v Zoo Praha se stěhují
Správa KRNAP: Krkonošské muzeum získalo cenu za příkladnou přeshraniční spolupráci
NOVÉ ČLÁNKY AUTORA
- Pořádná dávka roztomilosti ve Dvoře Králové: Malé mládě hrocha
- Madagaskarská fosa nyní obývá i Pavilon šelem a plazů v Zoo Praha
- Další pozoruhodný prvoodchov v Zoo Praha: Bércoun Petersův
- Příběh neposedné kočky se zaječí srstí, která údajně pamatuje dobu faraónů. A stojí jako (menší) poklady z pyramid
- Zoo Brno vrací do přírody sysly. Nová kolonie vzniká na Znojemsku