Přeskočit na obsah

První vodíkový vlak na světě brázdí Česko. Začíná v Praze, končí v Ústí


Coradia iLint Railshow. Tak se nazývá akce, kterou organizuje Alstom jako výrobce spolu s národním dopravcem České dráhy. V úterý 17. května přijede v rámci Coradia iLint Railshow do Prahy na Hlavní nádraží první vodíkový vlak pro osobní dopravu, aby v dalších dnech pokračoval do dalších českých měst. Končí v Ústí nad Labem.

Kam v Česku vodíkový vlak zamíří?

Souprava Coradia iLint je nízkohlučná a má téměř nulové emise. Jedinými emisemi, které dle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Pohání ho vodíkový palivový článek, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Vodík pro dopravu Coradia iLint v rámci railshow dodává společnost Air Products, která pro vlak vyčlenila mobilní vodíkovou čerpací stanici. 

Railshow začíná v Praze a končí 25. května 2022 v Ústí nad Labem. Vodíkový vlak zamíří během show také na Slovensko. I tady chce představit inovativní a ekologické řešení cestujícím i dopravcům. Hlavní zastávky a prezentace Coradia iLint Railshow 2022 v Česku:

  1. května: Praha, předváděcí jízda do Vraného nad Vltavou a do Mníšku pod Brdy
  2. května: Česká Třebová, předváděcí jízda do Lanškrouna
  3. května: Olomouc, předváděcí jízda do Bruntálu a Krnova
  4. května: Krnov, předváděcí jízda do stanice Opavy a Ostravy
  5. května: Jihlava, předváděcí jízda do Horní Cerekve, Pelhřimova, Tábora a Českých Budějovic
  6. května: České Budějovice, předváděcí jízda do Polné na Šumavě
  7. května: Zkušební centrum VUZ Velim
  8. května: Hradec Králové, předváděcí jízda do Jičína, Turnova a Liberce
  9. května: Liberec, předváděcí jízda do Mimoně a České Lípy
  10. května: Česká Lípa, předváděcí jízda do Jedlové, Benešova nad Ploučnicí a Děčína hl.n.
  11. května: Ústí nad Labem, předváděcí jízda mezi stanicemi Děčín, Ústí nad Labem hl.n. a Ústí nad Labem Západ

Video YouTube: Coradia iLint, první vodíkový vlak

Alstom v pohybu

Alstom jako přední společnost na českém železničním trhu s výrobním závodem v České Lípě navazuje na více než stoleté dědictví průmyslové výroby. Současně však také v souladu se svým strategickým plánem nazvaným Alstom v pohybu 2025 patří k průkopníkům nových energií. Mj. je prvním dodavatelem vysokorychlostní techniky v zemi a pro České dráhy provozuje sedm vysokorychlostních vlaků Pendolino.

Vodíkové vlaky Alstomu jezdí od roku 2018 v několika evropských zemích, v roce 2021 v rozvoji vodíkových technologií společnost významně pokročila akvizicí výrobce palivových článků Helion Hydrogen Power. Nyní se jako partner Českých drah představuje se svým vodíkovým vlakem i v Česku. Zavítá přitom i do Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ), který spolu s dalšími organizacemi pod vedením ÚJV Řež zkoumá možnosti nasazení vodíkové technologie na české železnici.

Regionální vodíkové vlaky na neelektrifikovaných tratích v Česku

Pilotní analýza, která by měla prozkoumat využití vodíkových vlaků na české železnici, probíhá v rámci projektu s názvem Regionální vodíkové vlaky na neelektrifikovaných tratích v Česku na trase z Ústí nad Labem do Liberce přes Děčín a Českou Lípu. Právě v ústecké Spolchemii je totiž největší elektrolyzér pro výrobu vodíku.

Předseda představenstva VUZ Martin Bělčík k projektu uvedl: „Vodík je za stávající situace nárůstu cen elektrické energie ekonomicky zajímavá alternativa pro diesel. Do budoucna mimo jiné umožňuje propojit elektrifikované a neelektrifikované tratě. Při vhodně zvolené síti čerpacích stanic může být vodík krizovým pohonem při plošném výpadku elektrické sítě po razantním omezení provozu dieselu.“

Video YouTube: První vodíkový vlak

Vodíkové technologie na železnici odpovídají Národnímu akčnímu plánu čisté mobility, který byl schválen již před dvěma lety. Dle slov Michala Krapince, předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah je vodíkový pohon nadějí do budoucna na zajištění bezemisní dopravní obslužnosti.

„Téměř dvě třetiny železničních tratí u nás nejsou elektrifikované, proto máme v současnosti v Česku skoro polovinu výkonů osobní dopravy v dieselové trakci. Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy,“ říká zástupce národního dopravce k akci Coradia iLint Railshow.

První vodíkový vlak na světě brázdí Česko. Začíná v Praze, končí v Ústí

Foto: Vodíkový vlak Coradia iLint, autor: Samuel Dhote, zdroj: Alstom

První vodíkový vlak na světě brázdí Česko. Začíná v Praze, končí v Ústí

O článku, zdroje a další informace

První vodíkový vlak na světě brázdí Česko. Začíná v Praze, končí v Ústí

,

Coradia iLint Railshow. Tak se nazývá akce, kterou organizuje Alstom jako výrobce spolu s národním dopravcem České dráhy. V úterý 17. května přijede v rámci Coradia iLint Railshow do Prahy na Hlavní nádraží první vodíkový vlak pro osobní dopravu, aby v dalších dnech pokračoval do dalších českých měst. Končí v Ústí nad Labem.

Internet: ČTK, Deník.cz, MuzeumZnojmo.cz, ZnojmoCity.cz

Měsíc v úplňku

Mohl by vás zajímat také článek:

Kdy budou úplňky v roce 2022? Kdy se nevyspíte?


Redaktorka Kočičí noviny

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.