Coradia iLint Railshow. Tak se nazývá akce, kterou organizuje Alstom jako výrobce spolu s národním dopravcem České dráhy. V úterý 17. května přijede v rámci Coradia iLint Railshow do Prahy na Hlavní nádraží první vodíkový vlak pro osobní dopravu, aby v dalších dnech pokračoval do dalších českých měst. Končí v Ústí nad Labem.
Kam v Česku vodíkový vlak zamíří?
Souprava Coradia iLint je nízkohlučná a má téměř nulové emise. Jedinými emisemi, které dle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Pohání ho vodíkový palivový článek, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Vodík pro dopravu Coradia iLint v rámci railshow dodává společnost Air Products, která pro vlak vyčlenila mobilní vodíkovou čerpací stanici.
Railshow začíná v Praze a končí 25. května 2022 v Ústí nad Labem. Vodíkový vlak zamíří během show také na Slovensko. I tady chce představit inovativní a ekologické řešení cestujícím i dopravcům. Hlavní zastávky a prezentace Coradia iLint Railshow 2022 v Česku:
- května: Praha, předváděcí jízda do Vraného nad Vltavou a do Mníšku pod Brdy
- května: Česká Třebová, předváděcí jízda do Lanškrouna
- května: Olomouc, předváděcí jízda do Bruntálu a Krnova
- května: Krnov, předváděcí jízda do stanice Opavy a Ostravy
- května: Jihlava, předváděcí jízda do Horní Cerekve, Pelhřimova, Tábora a Českých Budějovic
- května: České Budějovice, předváděcí jízda do Polné na Šumavě
- května: Zkušební centrum VUZ Velim
- května: Hradec Králové, předváděcí jízda do Jičína, Turnova a Liberce
- května: Liberec, předváděcí jízda do Mimoně a České Lípy
- května: Česká Lípa, předváděcí jízda do Jedlové, Benešova nad Ploučnicí a Děčína hl.n.
- května: Ústí nad Labem, předváděcí jízda mezi stanicemi Děčín, Ústí nad Labem hl.n. a Ústí nad Labem Západ
Video YouTube: Coradia iLint, první vodíkový vlak
Alstom v pohybu
Alstom jako přední společnost na českém železničním trhu s výrobním závodem v České Lípě navazuje na více než stoleté dědictví průmyslové výroby. Současně však také v souladu se svým strategickým plánem nazvaným Alstom v pohybu 2025 patří k průkopníkům nových energií. Mj. je prvním dodavatelem vysokorychlostní techniky v zemi a pro České dráhy provozuje sedm vysokorychlostních vlaků Pendolino.
Vodíkové vlaky Alstomu jezdí od roku 2018 v několika evropských zemích, v roce 2021 v rozvoji vodíkových technologií společnost významně pokročila akvizicí výrobce palivových článků Helion Hydrogen Power. Nyní se jako partner Českých drah představuje se svým vodíkovým vlakem i v Česku. Zavítá přitom i do Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ), který spolu s dalšími organizacemi pod vedením ÚJV Řež zkoumá možnosti nasazení vodíkové technologie na české železnici.
Regionální vodíkové vlaky na neelektrifikovaných tratích v Česku
Pilotní analýza, která by měla prozkoumat využití vodíkových vlaků na české železnici, probíhá v rámci projektu s názvem Regionální vodíkové vlaky na neelektrifikovaných tratích v Česku na trase z Ústí nad Labem do Liberce přes Děčín a Českou Lípu. Právě v ústecké Spolchemii je totiž největší elektrolyzér pro výrobu vodíku.
Předseda představenstva VUZ Martin Bělčík k projektu uvedl: „Vodík je za stávající situace nárůstu cen elektrické energie ekonomicky zajímavá alternativa pro diesel. Do budoucna mimo jiné umožňuje propojit elektrifikované a neelektrifikované tratě. Při vhodně zvolené síti čerpacích stanic může být vodík krizovým pohonem při plošném výpadku elektrické sítě po razantním omezení provozu dieselu.“
Video YouTube: První vodíkový vlak
Vodíkové technologie na železnici odpovídají Národnímu akčnímu plánu čisté mobility, který byl schválen již před dvěma lety. Dle slov Michala Krapince, předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah je vodíkový pohon nadějí do budoucna na zajištění bezemisní dopravní obslužnosti.
„Téměř dvě třetiny železničních tratí u nás nejsou elektrifikované, proto máme v současnosti v Česku skoro polovinu výkonů osobní dopravy v dieselové trakci. Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí, proto jsme rádi, že si nás Alstom vybral za partnera při této prezentaci, a my se můžeme s tímto řešením velmi detailně seznámit. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy,“ říká zástupce národního dopravce k akci Coradia iLint Railshow.

Foto: Vodíkový vlak Coradia iLint, autor: Samuel Dhote, zdroj: Alstom
První vodíkový vlak na světě brázdí Česko. Začíná v Praze, končí v Ústí
O článku, zdroje a další informace
První vodíkový vlak na světě brázdí Česko. Začíná v Praze, končí v Ústí
Coradia iLint Railshow. Tak se nazývá akce, kterou organizuje Alstom jako výrobce spolu s národním dopravcem České dráhy. V úterý 17. května přijede v rámci Coradia iLint Railshow do Prahy na Hlavní nádraží první vodíkový vlak pro osobní dopravu, aby v dalších dnech pokračoval do dalších českých měst. Končí v Ústí nad Labem.
Internet: ČTK, Deník.cz, MuzeumZnojmo.cz, ZnojmoCity.cz
Dobré zprávy
V záplavě informací, faktů, polopravd, čistých lží, mýtů a bájí, lapeni v sítích virtuálních drátů, ve vleku emocí jako strach a úzkosti, které s takovou vervou probouzejí média, hledáme cestu ven. Existuje. Začíná tam, kde končí vliv jiných. Nechte plavat to, co nemůžete změnit. Vpusťte do života minimalismus. Změňte svůj pohled na svět. Nebojujte s větrnými mlýny. Zaměřte se na přítomnost, na dobro a dobré zprávy.
Nevídaný úspěch: Vůbec poprvé se v Zoo Ostrava rozmnožili zelení hadi. Háďata jsou však zatím žlutá
Osada ožívá. ČT vysílá oblíbený chatařský seriál a láká na jeho pokračování. Objeví se nové osazenstvo
Supergigantická hvězda se rozjasňuje. Kdyby rudý obr vybuchl, exploze by na denní oblohu přidala další „slunce“
Kolem Olomouce pobíhá pštros. Nebezpečí lidem nehrozí, odchyt tedy není v plánu
Nejtěžší žijící organismus světa vydává zvláštní zvuky. Lesu nyní důkladně naslouchají i vědci
Dobrovolníci tráví 60 dnů v posteli: Za účast ve výzkumu pro astronauty dostanou řádně zaplaceno. Úplná „válenda“ to však není

NOVÉ ČLÁNKY AUTORA
- Nevídaný úspěch: Vůbec poprvé se v Zoo Ostrava rozmnožili zelení hadi. Háďata jsou však zatím žlutá
- Osada ožívá. ČT vysílá oblíbený chatařský seriál a láká na jeho pokračování. Objeví se nové osazenstvo
- Supergigantická hvězda se rozjasňuje. Kdyby rudý obr vybuchl, exploze by na denní oblohu přidala další „slunce“
- Kolem Olomouce pobíhá pštros. Nebezpečí lidem nehrozí, odchyt tedy není v plánu
- Dobrovolníci tráví 60 dnů v posteli: Za účast ve výzkumu pro astronauty dostanou řádně zaplaceno. Úplná „válenda“ to však není
