Unikátní vůz Velox s otevřenou čtyřsedadlovou karosérií se v roce 1956 podílel na filmu Dědeček automobil. Poté byl vůz, vyráběný v letech 1908 až 1909, vyvezen do Rakouska. Dosud byl přitom jediným známým dochovaným exemplářem ten, který je v Národním technickém muzeu.
Exemplářem v Národním technickém je jednoválec 8–10 HP, typ, který se vyvážel do Moskvy. Jde o Velox ruského typu s uzavřenou karosérií coupé-landaulet, kdy je řidič oddělen od cestujících na zadních sedadlech skleněnou přepážkou. Ten do sbírek muzea věnoval neznámý dárce v roce 1949. Z jednoho Veloxu jsou nyní dva. Další vůz Pražské továrny automobilů Velox se v NTM objevil jako dědictví. Markus Zehnder ze Švýcarska pověřil své tři syny, aby Velox po jeho smrti předali muzeu v Praze. A tak se stalo.
Video YouTube: Dědeček automobil
Po stopách Veloxu
Se známějším tříkolovým Velorexem nemá nic společného. Velox vyjížděl z Karlína v dobách monarchie. Karlín byl tehdy opravdu Karlínem, až v roce 1920 byl připojen k Praze. Dávno předtím pod oblouky Negrelliho viaduktu v Karlíně působilo mnoho firem, v roce 1906 tady zahájila činnost Pražská továrna automobilů Velox, vedle PAT (Pražské automobilové továrny), později známé jako Praga, a firmy Josef Walter třetí automobilka hlavního města. Dvanáct obloukových místností pod viaduktem sloužilo jako dílny na vozy taxislužby, později jako autoservis a garáže. S místem pro padesát vozů a sto motocyklů šlo tehdy o největší garáže v Rakousko-Uhersku.
Společnost krátce po založení začala provozovat taxislužbu, nejprve s vozy Laurin & Klement, od října 1907 s vlastními automobily Velox. Na počátku dvacátého století však nebyl o automobilovou dopravu takový zájem, aby uspěla. A tak neměla vyrobit více než deset vozů.
Výstava ovace nepřinesla
Firma Velox sice v roce 1909 vystavovalo na Pražském autosalonu ve velkolepé expozici. Ani objednávka autodrožek pro Petrohrad však nestačila. Ještě v roce 19010 se na autosalonu v Praze firma prezentovala v aviatickém oddělení, následně se pokusila o spolupráci s německým Opelem, ale ještě před první světovou válkou zanikla. Až na jednu, resp. dvě výjimky s firmou zmizely i vozy Velox. Taxislužbu Velox převzala První pražská společnost pro automobilovou dopravu.
Video YouTube: Expozice doprava v NTM
Právě krátká působnost firmy v současnosti z automobilů Velox, kterých se možná celkem nevyrobilo ani více než deset, dělá unikát. Nevadí, že vozu v NTM dnes chybí přední osvětlení v podobě automobilových petrolejových svítilen, ani to, že výkon zážehového svislého jednoválce SV o objemu 1 020 kubických centimetrů 10 koní a rychlost 45 až 50 km/h v muzeu nepředvede. Stačí hrdý nápis VELOX PRAGUE na klikové skříni, který si mohou návštěvníci muzea prohlédnou naživo. Je součástí expozice historie dopravy v dopravní hale Národního technického muzea v Praze, zatím jako jeden exponát, což se však s novým přírůstkem může změnit.