Přeskočit na obsah

Národní technické muzeum má přírůstek: Historický vůz Velox

Unikátní vůz Velox s otevřenou čtyřsedadlovou karosérií se v roce 1956 podílel na filmu Dědeček automobil. Poté byl vůz, vyráběný v letech 1908 až 1909, vyvezen do Rakouska. Dosud byl přitom jediným známým dochovaným exemplářem ten, který je v Národním technickém muzeu.

Exemplářem v Národním technickém je jednoválec 8–10 HP, typ, který se vyvážel do Moskvy. Jde o Velox ruského typu s uzavřenou karosérií coupé-landaulet, kdy je řidič oddělen od cestujících na zadních sedadlech skleněnou přepážkou. Ten do sbírek muzea věnoval neznámý dárce v roce 1949. Z jednoho Veloxu jsou nyní dva. Další vůz Pražské továrny automobilů Velox se v NTM objevil jako dědictví. Markus Zehnder ze Švýcarska pověřil své tři syny, aby Velox po jeho smrti předali muzeu v Praze. A tak se stalo.

Video YouTube: Dědeček automobil

Po stopách Veloxu

Se známějším tříkolovým Velorexem nemá nic společného. Velox vyjížděl z Karlína v dobách monarchie. Karlín byl tehdy opravdu Karlínem, až v roce 1920 byl připojen k Praze. Dávno předtím pod oblouky Negrelliho viaduktu v Karlíně působilo mnoho firem, v roce 1906 tady zahájila činnost Pražská továrna automobilů Velox, vedle PAT (Pražské automobilové továrny), později známé jako Praga, a firmy Josef Walter třetí automobilka hlavního města. Dvanáct obloukových místností pod viaduktem sloužilo jako dílny na vozy taxislužby, později jako autoservis a garáže. S místem pro padesát vozů a sto motocyklů šlo tehdy o největší garáže v Rakousko-Uhersku.

Společnost krátce po založení začala provozovat taxislužbu, nejprve s vozy Laurin & Klement, od října 1907 s vlastními automobily Velox. Na počátku dvacátého století však nebyl o automobilovou dopravu takový zájem, aby uspěla. A tak neměla vyrobit více než deset vozů.

Výstava ovace nepřinesla

Firma Velox sice v roce 1909 vystavovalo na Pražském autosalonu ve velkolepé expozici. Ani objednávka autodrožek pro Petrohrad však nestačila. Ještě v roce 19010 se na autosalonu v Praze firma prezentovala v aviatickém oddělení, následně se pokusila o spolupráci s německým Opelem, ale ještě před první světovou válkou zanikla. Až na jednu, resp. dvě výjimky s firmou zmizely i vozy Velox. Taxislužbu Velox převzala První pražská společnost pro automobilovou dopravu.

Video YouTube: Expozice doprava v NTM

Právě krátká působnost firmy v současnosti z automobilů Velox, kterých se možná celkem nevyrobilo ani více než deset, dělá unikát. Nevadí, že vozu v NTM dnes chybí přední osvětlení v podobě automobilových petrolejových svítilen, ani to, že výkon zážehového svislého jednoválce SV o objemu 1 020 kubických centimetrů 10 koní a rychlost 45 až 50 km/h v muzeu nepředvede. Stačí hrdý nápis VELOX PRAGUE na klikové skříni, který si mohou návštěvníci muzea prohlédnou naživo. Je součástí expozice historie dopravy v dopravní hale Národního technického muzea v Praze, zatím jako jeden exponát, což se však s novým přírůstkem může změnit.

Historický vůz Velux

Foto: Vůz Velox, zdroj: Národní technické muzeum

Národní technické muzeum má přírůstek: Historický vůz Velox

O článku, zdroje a další informace

Národní technické muzeum má přírůstek: Historický vůz Velox

, ,

Unikátní vůz Velox s uzavřenou karosérií coupé-landaulet, kdy je řidič oddělen od cestujících na zadních sedadlech, se kdysi podílel na filmu Dědeček automobil. Dosud byl jediným známým dochovaným exemplářem automobilu vyráběného na počátku 20. století ten, který je v Národním technickém muzeu. Právě Národní technické muzeum však nyní získalo druhý Velox.

Internet: NTM.cz, Garáž.cz, Autokaleidoskop.cz

Měsíc v úplňku

Mohl by vás zajímat také článek:

Kdy budou úplňky v roce 2022? Kdy se nevyspíte?


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *