V historii tuzemského automobilového sportu je závod 1000 mil československých legendou. V letech 1933,1934 a 1935 rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase mezi Prahou a Bratislavou pořádal Autoklub Republiky československé pod záštitou prezidenta T. G. Masaryka. Tradici obnovil Veteran Car Club Praha v sedmdesátých letech. Novodobá sláva závodu veteránů začala v roce 2015. Od té doby jezdí historické vozy 1000 mil československých každoročně. Letos závod probíhá od 15. do 18. června 2022.
125 let automobilů v Čechách
Letošní ročník závodu 1000 mil československých je současně oslavou 125. výročí od zahájení výroby automobilů v Českých zemích. V roce 1897 vyjel prví sériový automobil na českém území z továrny v Kopřivnici. Legendární NW Präsident je dnes součástí sbírky Národního technického muzea, které soutěž organizuje ve spolupráci s Autoklubem České republiky, Veteran Car Clubem Praha a Spolkem přátel 1000 mil československých.
Video YouTube: Historický vůz NW Präsident
Závod veteránů vyrobených do modelového roku 1937 startuje čtvrtek 16. června 2022 v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi šestou a osmou hodinou ráno. Celá akce začíná již den předtím, ve středu 15. června od 13:30 hodin příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce před budovu Autoklubu.
„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasné vidět to na vlastní oči,“ zve všechny Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.
Praha – Bratislava a zpět
„Na startu budou i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, srdečně zvu zájemce, aby se přišli podívat k trati na projíždějící vozy a pozdravit posádky,“ láká diváky Miroslav Krejsa, ředitel soutěže.
Z Prahy veteráni pojedou přes Kolín, Německý Brod, Jihlavu, Velké Meziříčí, Brno a Břeclav do Bratislavy. Za první republiky jeli závodníci trasu bez přerušení, a to hned dvakrát. Na rozdíl od nich se historické vozy budou otáčet jenom jednou a v Bratislavě budou nocovat.
Video YouTube: 1000 mil československých 2021, příjezd veteránů na Letnou
V pátek se koná slovenská část soutěže. Závěrečná etapa závodu z Bratislavy do Prahy vyvrcholí před Národním technickým muzeem v Praze na Letné v sobotu 18. června 2022. Bude tam připraven bohatý doprovodný program, třeba závody pro děti ve šlapacích autíčkách.
Legendární závod 1000 mil československých právě startuje!