V historii tuzemského automobilového sportu je závod 1000 mil československých legendou. V letech 1933,1934 a 1935 rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase mezi Prahou a Bratislavou pořádal Autoklub Republiky československé pod záštitou prezidenta T. G. Masaryka. Tradici obnovil Veteran Car Club Praha v sedmdesátých letech. Novodobá sláva závodu veteránů začala v roce 2015. Od té doby jezdí historické vozy 1000 mil československých každoročně. Letos závod probíhá od 15. do 18. června 2022.
125 let automobilů v Čechách
Letošní ročník závodu 1000 mil československých je současně oslavou 125. výročí od zahájení výroby automobilů v Českých zemích. V roce 1897 vyjel prví sériový automobil na českém území z továrny v Kopřivnici. Legendární NW Präsident je dnes součástí sbírky Národního technického muzea, které soutěž organizuje ve spolupráci s Autoklubem České republiky, Veteran Car Clubem Praha a Spolkem přátel 1000 mil československých.
Video YouTube: Historický vůz NW Präsident
Závod veteránů vyrobených do modelového roku 1937 startuje čtvrtek 16. června 2022 v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi šestou a osmou hodinou ráno. Celá akce začíná již den předtím, ve středu 15. června od 13:30 hodin příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce před budovu Autoklubu.
„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasné vidět to na vlastní oči,“ zve všechny Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.
Praha – Bratislava a zpět
„Na startu budou i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu, srdečně zvu zájemce, aby se přišli podívat k trati na projíždějící vozy a pozdravit posádky,“ láká diváky Miroslav Krejsa, ředitel soutěže.
Z Prahy veteráni pojedou přes Kolín, Německý Brod, Jihlavu, Velké Meziříčí, Brno a Břeclav do Bratislavy. Za první republiky jeli závodníci trasu bez přerušení, a to hned dvakrát. Na rozdíl od nich se historické vozy budou otáčet jenom jednou a v Bratislavě budou nocovat.
Video YouTube: 1000 mil československých 2021, příjezd veteránů na Letnou
V pátek se koná slovenská část soutěže. Závěrečná etapa závodu z Bratislavy do Prahy vyvrcholí před Národním technickým muzeem v Praze na Letné v sobotu 18. června 2022. Bude tam připraven bohatý doprovodný program, třeba závody pro děti ve šlapacích autíčkách.

Legendární závod 1000 mil československých právě startuje!
Dobré zprávy

Pisálek, redaktor, bloger. Tvořím obsah. A pomáhají mi při tom kočky, jak jinak. Kočičí noviny jsem založila primárně pro radost a potěšení. Vznikly jako prostor pro dobré zprávy, protože kočičí svět je pořád v pořádku…