Je považována za jeden z nejslibnějších směrů ekologické dopravy. Ve srovnání s klasickými elektromobily je výhodnou vodíkového pohonu dlouhý dojezd, krátká doba tankování a fungování při nízkých teplotách. Většina vodíkových automobilů však pro pohon využívá elektřinu, takže jde vlastně o specifický druh elektromobilů.
Problém s platinou
Elektřina vzniká bezemisně a tiše, reakcí vodíku s kyslíkem v palivovém článku vozidla. Zatímco vodíku máme téměř nevyčerpatelné zásoby, problémem je platina.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a Česká vodíková technologická platforma (HYTEP) v tiskové zprávě uvádějí, že ročně se globálně vytěží jen 180 tun platiny a 90 procent produkce pochází z Jihoafrické republiky, Ruska a Zimbabwe. Vzhledem k tomu, že v současnosti se na jeden palivový článek pro vodíkový automobil spotřebuje zhruba 20 až 30 gramů platiny, má vodíková doprava v platině zásadní omezení./1/
„Platina je zatím naprosto nepostradatelným kovem pro palivové články,“ uvedl Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Ten přitom se svým týmem udělal zásadní průlom ve vývoji katalyzátorů palivových článků vodíkových aut. Patent českého vědce může při výrobě vodíkového pohonu snížit potřebu platiny až desetkrát./1,2/
„Kritickým problémem u každé inovace je komercializace. Jedna věc je něco vyrobit v laboratoři, druhá je být schopen vyrábět a to tak, aby vysoké výrobní náklady nepřevýšily úsporu danou snížením obsahu platiny. Oříškem také bývá schopnost vyrábět inovativní produkt v požadovaném velkém množství,“ přibližuje vědec.
Video YouTube: Voda jako palivo(v angličtině)
Univerzita Karlova, která je majitelem patentu, však nedávno uzavřela smlouvu s německou firmou. Ve spolupráci s ní by měla odstartovat výroba prototypu, která prověří možnosti zavedení do širší praxe, tedy i zmiňované komercionalizace. Nejmenovaný německý partner by pak měl následně speciální výrobní zařízení minimalizující podíl platiny prodávat zájemcům o výrobu katalyzátorů nutných pro palivové články./1/
MODRÁ NENÍ JENOM ZEMĚ
Kolem Slunce obíhá i další modrá planeta
Bezemisní doprava
Vodíkové technologie představují naději pro čistou dopravu, ačkoliv je zatím charakterizují i vysoké vstupní investice a chybějící infrastruktura. S vodíkem se však počítá, jak dokládá i Národní akční plán čisté mobility./5/
I v Česku lze již pozorovat první vlaštovky jako vodíkové plničky, vodíkový vlak a vodíkové autobusy využívané v MHD. Ostatně regulace EU, konkrétně Rada k nařízení o nových emisních limitech CO2 pro nákladní automobily a autobusy přijatá loni vyžaduje, aby nejpozději do roku 2035 byly všechny městské autobusy zcela bezemisní./6/
AUTORSKÝ ČLÁNEK
Česká věda opět ukazuje světu, jak na to, tentokrát v oblasti vodíkové dopravy
Je považována za jeden z nejslibnějších směrů ekologické dopravy. Ve srovnání s klasickými elektromobily je výhodnou vodíkového pohonu dlouhý dojezd, krátká doba tankování a fungování při nízkých teplotách. Většina vodíkových automobilů však pro pohon využívá elektřinu, takže jde o specifický druh elektromobilů.
Autorský článek vytvořený člověkem, s vrnivou kočičí podporou samozřejmě. Při tvorbě článku nebyla jakkoli využita umělá inteligence AI. Čerpá především z dostupných internetových zdrojů a literatury.
Internetové zdroje: /1/ hytep.cz, /2/ ekolist.cz, /3/ vseoprumyslu.cz, /4/ spolecne-udrzitelne.cz, /5/ MDCR.cz, /6/ ceskenoviny.cz
VESMÍR
Planeta Země je jenom miniaturním zrnkem v nekonečném prostoru vesmíru, který tvoří nespočet rozlehlých galaxií. Jenom naše galaxie obsahuje ohromnou řadu planet, hvězd a objektů, které nikdy nedokážeme zcela prozkoumat. Můžeme jen z povzdálí sledovat dechberoucí objevy astronomie nebo vesmírné expedice, se kterými můžeme objevovat Slunce, planety naší sluneční soustavy, blízké i vzdálené vesmírné objekty. Anebo také můžeme sledovat, aktuální dění na Zemi…
Webbův teleskop zachytil mizející galaxii. Nabízí pohled do prvopočátku celého vesmíru
Epické snímky Webbova teleskopu zachycují prstence Uranu jasněji než kdy předtím
Halleyova kometa se právě otáčí. Konečně startuje 38 let trvající cestu zpět k Zemi
Vědci se spletli. Nové výpočty upravují velikost Slunce a nutí k přehodnocení poznatků
Nová studie o Merkuru překvapuje: Nejmenší planeta naší soustavy se stále smršťuje
Dnes startuje velká konference The Mars Society. Rudá planeta má být pro všechny
MALÁ DÁVKA RADOSTI PRO KAŽDÉHO
Pořádná dávka roztomilosti ve Dvoře Králové: Malé mládě hrocha
Madagaskarská fosa nyní obývá i Pavilon šelem a plazů v Zoo Praha
Další pozoruhodný prvoodchov v Zoo Praha: Bércoun Petersův
Zoo Brno vrací do přírody sysly. Nová kolonie vzniká na Znojemsku
Zářivý prvoodchov v Zoo Brno: Tropická ještěrka dasie smaragdová
V celé Evropě ji chová jen Zoo Brno. Nyní se tam kriticky ohrožená duhovka rozmnožila
VĚDA (A PŘÍRODA) VÍ
Stále je co objevovat. Stále je co zkoumat. A tak zkoumáme, objevujeme, poznáváme. Fyzika, chemie a biologie. To je velká trojka věd, které přinášejí nové a nové poznatky. Přinášejí inspiraci a naději do budoucna, stejně jako technologie. Užitečnou zábavu však představuje i nahlížení do dalších vědních oborů, poznávání divů přírody, všech světa krás. I ty, stejně jako dobré zprávy, přinášejí KOČIČÍ NOVINY.
Naše nové články zkoumají vědecké objevy i divy přírody, zvířata divoká i domácí. Reportujeme o přírodním bohatství či bohatství přírody, sledujeme všechny poklady světa, ale i vesmírné dění, vše pro život v zenu.
Nová vědecká stavebnice byla vyvinuta s vědci Botanického ústavu AV ČR
Etika biobankingu v záchraně druhů
Každý přemýšlí, většinou až moc. Psychiatr nabízí jednoduchý trik, jak se zatěžujících myšlenek zbavit
Radost do života můžete vnést snadno a rychle hned teď. Stačí si položit jednu jedinou otázku
Lesy ČR staví nové útulny. Poutníci Českem jich potkají hned dvacet
Malý vodní brouk porušuje fyzikální zákony. Nová studie objasňuje, jak to dělá
O CHLUP LEPŠÍ ŽIVOT
Překročením prahu kočičí domácnosti se stáváte členy smečky a život je rázem o chlup lepší. O chlup lepší náladu kočky zajistí dokonce i na dálku. Ověřte si to skrze vrnivé kočičí povídání, články o kočkách…